Followers

Wall Post

Chapter seterusnya akan di post pada malam ini. 16 Dec.. Nantikan sambungan kisah Elisa

sedutan chapter 2


Aku menekan butang 3. Menelefon Alia. Aku mahu mengingatkan dia untuk memaklumkan En Arian dari Permata Holdings tentang pameran nanti. Kalau tidak diingatkan, tak tahu apa yang jadi nanti.

Namun tiada jawapan. Tak datang ofis lagi ke minah ni?
“Yes Cik Elisa..Morning” Alia di hujung talian.
“Alia, morning. Please make sure you dah call Permata Holdings to remind them about the exhibition. Kalau dah call, call lagi…”
“Okay Cik Elisa.”
Alia, adalah assistant aku, masuk tahun kedua dia bekerja di bawah aku. Setakat ini, aku berpuas hati dengan kerjanya. Mungkin kerana dia tahu natijahnya cuba membuat silly mistake dengan aku.
Berbalik tentang projek baik aku ikutkan sahaja arahan mereka. Bukannya projek ini keluar modal aku.Lagipun mereka berpengalaman menjadikan sebuah tempat yang tiada nilai komersial menjadi tanah paling mahal di Selangor seperti Puncak Perdana.
Tapi kalau projek ini tidak berjaya, pastinya aku antara orang terpilih dilucutkan jawatan, sebabnya aku tak pandai kipas si Haris. Marketing Executive untuk Marketing Department. Besar kemungkinan aku di tangga pertama senarai pembuangan pekerja. Mungkin. Keberangkaliannya sangat tinggi.
Tangan aku masih menyelak fail dan si Liam masih di situ. Aku mengalihkan pandangan ke Liam yang sedang menghirup kopinya.
“Eh anyway, you ada gossip apa pagi-pagi buta dah tercegat dekat tempat I ni?’
“Owh..I got good news for you Elisa.”Tomorrow you are going to have practical student under your supervision, a girl.’ Liam senyum senget.
Aku tahu senyum itu.
Aku masih ingat peristiwa Liam memberitahu aku tentang Sandra didapati terkena virus H1N1. Mana ada orang yang menceritakan pasal kawan sakit dan tersenyum tapi aku masih ingat ketika itu
“ Elisa, you know what, Sandra suspected H1N1” dan kemudian aku diberitahu yang aku mengantikan tempatnya sebagai ketua projek sedangkan aku sedang sibuk menguruskan projek Puncak Perdana. En Haris seperti hilang akal
Adakah patut seorang eksekutif yang sibuk diberikan tugas berat sedangkan si cina pendek ini goyang kaki. Entah apa yang dia cucuk si En Haris itu. Agaknya bos dah terkena nasi kangkang si Liam. Aku tersenyum sumbang sendiri tatkala mengingatkan kejadian serupa bakal berulang.
Aku tahu ada sesuatu yang tak kena mengenai budak praktikal itu.
Aku menutup keras fail dan memandang tepat ke muka Liam.
“Kenapa dia diletakkan bawah I, kenapa you tak ambil, I rasa you lebih layak mengajar daripada I kan?”Aku mahu menolak semua ini, kenapa Liam yang suka menunjuk pandai tak mahukannya. Pasti ada sesuatu tentangnya. Aku menggetuk pen ke dahi, dan cuba berfikir dengan lebih rasional. Adakah mereka mampu untuk bekerja dengan aku.
Menjadi kebiasaan pelajar praktikal Uitm mahu ke syarikat ini untuk menjalani praktikal kerana mereka tahu, nama GL cukup kukuh dan dikenali untuk melayakkan mereka bekerja di mana-mana syarikat di Malaysia. Selalunya pelajar Uitm yang suka praktikal di sini. Mudah kerana mereka tidak perlu bersusah payah menyewa rumah atau berulang alik kerana GL terletak di Anggerik Mall yang berhampiran SACC dan Kompleks PKNS.
Pastinya mereka antara yang akan berusaha keras untuk menempatkan diri dalam syarikat ini. Malah kebanyakkan pekerja di sini merupakan bekas pelajar Uitm termasuk juga aku.
Sudah hampir 12 tahun GL beroperasi di sini, dan hampir 80 peratus daripada tempat ini adalah ofis syarikat GL.
“Elisa…” Liam memetik jarinya. Aku tersedar dari berfikir yang panjang tadi.
‘Eh Liam, why should I, why not you take charge of her?’ Aku kembali mengajukan soalan yang tidak dijawab Liam tadi. Liam masih tersenyum. Muka dia yang putih ini, kalau kena lempang mungkin lebih berseri. Geram aku.
Budak praktikal ni hanya akan mendatangkan masalah. Aku tak mesra dengan budak praktikal atau budak bawahan aku.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...