Followers

Wall Post

Chapter seterusnya akan di post pada malam ini. 16 Dec.. Nantikan sambungan kisah Elisa

Sedutan Chapter 3


Selamat Elisa!. Di hadapan cermin, aku mempamerkan senyuman mengejek diri sendiri ke yang bakal berdepan dengan perubahan di tempat kerja. Semoga hari ini, langkah aku, langkah kanan. Lagikan, hari ini hari Jumaat. Jumaat penghulu segala hari, pasti ia lebih baik dari hari-hari sebelumnya, pasti lebih tenang, atau mungkin aku boleh mintak tolong Mell doakan aku. Mataku memandang bilik Mell. Jangan berharap Elisa, doa yang diharapkan, kata-kata nasihat yang kau dapat. Mell..

Bermula lagi episode menahan teksi buat aku.
Dalam perjalan ke ofis, aku sempat meminta pakcik teksi menyinggah 7E di Seksyen 9 untuk membeli suratkhabar NST. Surat khabar merupakan kebiasaan aku setiap hari untuk mengetahui berita dan segala cerita yang terkini. Lagipun, kopi kapal api kegemaranku sudah habis di ofis, susah dibuatnya kalau kopi tiada nanti.

Aku tiba di Bangunan Anggerik Mall. Kelihatan lenggang. Aku pantas menghayunkan langkah penuh keyakinan, dengan semangat yang membara di dada, dengan iltizam dan dedikasi.

“Hai Elisa, cantik warna baju you hari ini..”
Erk!
Brain freeze. Boleh?
“Hey..semalam you mimpi dapat feng shui yang baik ke?” suara serak-serak basah dengan accent English Uk.
Suara itu milik Sandra. Jangan toleh.
Mungkin ini antara petanda awal hari buruk.
Dari ekor mata, aku perhatikan senyum di muka Sandra seperti dibekukan. Muka bulat dengan spek mata yang berbingkai hitam.

Aku biarkan 5 saat berlalu tanpa sebarang reaksi.
Aku membetulkan suara.
‘Feng shui??” Suara dilontarkan dalam ton yang paling rendah.

Topik ini merupakan kelaziman Sandra. Mendengar hanya suaranya, pasti ramai yang kagum dengan slaga UK, tak ubah seperti minah salleh.

Tapi kalau melihatkan penampilannya. Cop bukit atau orang putih gelarkan geek, sedangkan dia kelulusan luar Negara di  Brunel University London dalam bidang Business and Management(Acc).
Dia ini, kalau ujibakat masuk rancangan muzikal Glee, confirm terpilih punya!

Namun, menjadi persoalan oleh kami adalah, bagaimana dia menjalani kehidupan di sana.  Negara yang membangun dengan perkembangan fesyen terkini. Adakah mungkin jati diri  dia masih kuat.Atau dia memang mengasingkan diri di bawah tempurung lut sinar??
Whatever..
“Yup..i think you should read your feng shui for today..it must be good??” Suaranya memecahkan keheningan suasana kerana mata dan fikiran aku tertumpu ke baju kuningnya.

Sandra menekan butang 6 di mana terletaknya bahagian pemasaran. Kami berkongsi tingkat bersama bahagian Admin. Cuma bahagian RnD dan ofis bos besar di tingkat 3. Sandra masih bercakap tentang Feng Shuinya. Dia memang obsessi. Habis di ubahnya pokok bunga dalam ofis, dan beberapa peralatan di ofis, kerana menurutnya, rezeki tak masuk kalau terlampau banyak barang di depan pintu. Rezeki rasa rimas dan mungkin akan cari tempat yang lain. Tiada siapa yang larat melayan cerita Feng Shuinya kecuali Liam yang talam dua muka. Jay memang tak berkenan langsung. Kalau dia dengar perkataan Feng Shui tu, mungkin mereka akan mula berdebat.  Aku mengalamun sendiri.
Cepatlah lif!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...