Followers

Wall Post

Chapter seterusnya akan di post pada malam ini. 16 Dec.. Nantikan sambungan kisah Elisa

Sedutan Chapter 6

Pagi Ahad ini aku bangun dalam keadaan yang sedikit pening.
Jari aku mengurut kepalaku. Berkira-kira apa yang menyebabkan aku begini, mungkin kurang rehat atau terlebih enjoy semalam menemani Zara yang sedang lara.

Baru aku tahu kenapa Zara ajak aku keluar semalam. Rupanya bergaduh dengan skandalnya Ammar. Nama saja skandal, tapi bila bergaduh mengalahkan orang bercinta. Demi menjaga hati Zara aku keluar juga. Perlahan-lahan aku selak selimut, meraba ke meja sisi katil mencapai telefon dan bangun terus menuju ke bilik air.

Biasalah hari Ahad, aku hanya membasuh muka dan mengosok gigi. Mandi selalunya kemudian selepas basuh dan mengemas rumah. Aku berfikir fikir sarapan pagi apa yang nak aku makan hari ni. Mungkin aku boleh pergi ke mamak atau makan saja apa yang ada kat dapur itu. Keluar saja dari bilik aku terus mencari Mell. Bayang pun tak nampak..hmm.. keluar ke? Baru pukul 7.30. Aku terus ke dapur untuk membuat secawan kopi dan kelihatan seperti ada sesuatu yang terhidang di bawah tudung saji atas meja. Mell masak ke? Mana pula dia ni? Lantas aku buka tudung saji dan aku nampak nasi lemak yang di masak oleh Mell. Pucuk di cinta ulam mendatang. Aku terus ke bilik untuk mendapatkan telefon.
Oh rezeki…

One message received.

Salam Elisa, aku da masak nasi lemak tu. Sori la tak dapat teman ko makan.Aku keluar jogging ni.
M

Tak perlu aku keluar cari mamak, atau makan roti yang di sapu majerin dan gula.aku terus ke dapur terus menikmati sarapan pagi bertemankan kopi panas. Sambil menyambil tu aku membelek Cleo edisi bulan lepas. Malas aku nk keluar mencari surat khabar hari ini. Aku bercadang hendak kemas rumah, basuh baju dan semak balik fail- fail untuk meeting esok. Esok hari penting 2nd draft projek akan dibincangkan. Aku kena buat yang terbaik.

One message received.

Hai babe, you buat ape, free tak? Boleh tak teman I main tennis.
Z

Tak boleh! Banyak kerjalah! Masih banyak lagi kerja yang perlu aku perlu buat.
Tak mungkin aku akan pergi. Banyak lagi fail perlu disemak untuk esok. Esok ada meeting penting.
Sorry Zara, next time I teman you main tennis.

Okay boleh jer. See you.
E

Tak sampai hati pula nak cakap tak. Padahal kalau di ikutkan aku perlu rehat yang secukupnya untuk hari esok. Memang aku dah semak semuanya hari Jumaat lepas, tapi kena lah buat semak semula untuk pastikan tiada masalah atau kesilapan langsung. Aku mahu semuanya berjalan dengan baik. Takpalah aku ada masa lebih daripada cukup untuk aku semak fail-fail ni semula. Semakin lama aku rasakan aku perlu habiskan lebih cepat kerja ini, masa dah menunjukkan masa pukul 3 petang.

Aku buat semakan terakhir untuk slide presentation esok. Aku scroll satu persatu slide dan rasanya dah tiada masalah. Jadi, aku pun tutup laptop dan terus bergegas untuk bersiap.
Tetapi dah sebulan aku tak main tennis.
Nak pakai baju apa ini?
Nanti tampak over sangat dengan skill yang ala-ala dah tumpul ini .Aku kena pakai baju yang agak-agak macam amatur sikit. Sambil membelek-belek almari aku terus mencapai baju Nike belang kelabu kegemaran aku. Sebelum tu baik aku mesej Zara dulu kalau ada dia bawa sesiapa join sekejap lagi.

Zara, sape lagi yang join kita main tennis. I just nak tanya, mana lah tahu ada someone I have to impress.
E

Send
One message received.

Oh babe, pakai la lawa lawa sikit. Ammar bawak
kawan baik dia. He’s a nice guy. I kenal dia.
Z


Ammar? Da baik pula dia ni dengan Ammar. Kalau Ammar dah playboy tak mustahil lah kawan-kawan dia pun spesies macam tu juga. Ah takpalah pakai yang aku selesa sudah. Tak perlu nak beriya sangat. Lagi pun, orang datang kelab tennis nak main tennis bukan nak melawa. Kalau ikutkan aku pernah terbaca satu artikel ini, kalau kita nak jumpa orang baru selalu dekat gym atau kelab-kelab sukan. Jadi tak salah lah kalau aku nak impress orang pun. Baju kelabu ini dah okay.

Aku dah bersedia untuk main tennis. Cuma mana pula aku letak raket aku ni. Rasanya dalam stor. Aku membuka zip raket dan melihat condition raket ini. Sama ada masih boleh okay atau tidak. Aku cuba mengimbas kali waktu waktu kehebatan aku bermain tennis sambil cuba menghayun raket. Mana lah tahu boleh ingat balik skill lama.
Baju check.
Seluar check.
Raket check.
Semua okay. Boleh mula bergerak.
Hey ho!Lets go!
C opp!!!
Eh Mell tak balik lagi.
Aku baru teringat. Kata pergi jogging, tak kan lah pergi jogging sampai pukul empat petang tak balik lagi. Mana minah ni. Jogging ke dating?. Ke ada emergency?
Aku terus tekan speed dial nombor 5. Mell

“Hello mell.”
“Waalaikumsalam” Perli Mell secara halus.
“Salam. Mell kau kat mana ni. Takkan dari pagi sampai petang kau tak balik jogging lagi”
“Oh sorilah memang aku pegi jogging tadi, tapi aku kuar terus aku da bawak baju siap-siap”
”Bawak baju siap-siap? Macam pelik je”
”Aku jogging kat Bukit Jalil tadi. Aku pergi umah kakak aku kat area ni. Ni on the way bawak anak-anak kakak aku berjalan-jalan jap”
“Oh ye ke? Aku ingat kau kene culik tak pun kau tengah menyiasat kes pembunuhan ke” Aku menghambur tawa.
”Ah kau ni merepek je Elisa, malam nanti aku balik.Ok.”
”Ok.Aku nak keluar main tennis dengan Zara ni. Take care”
”Take care”

Rasanya macam lapar la pulak. Pagi tadi je aku makan. Tengah hari aku lupa nak makan sibuk buat kerja tadi. Nak singgah McD ke tak. atau nak makan kat kelab je. Aku rasa lebih baik aku makan kat kelab saja lah. Dapat sandwich alas perut pun okay,lepas je main tennis aku ajak Zara pergi makan kat mamak bistro kegemaran aku. Boleh perkena maggi goreng sepinggan. Telur mata atas!
Pintu dikuak dan aku melangkah keluar daripada rumah menuju ke lif!

“Hai Elisa”
Eh dia tau nama aku.
“Mell ade tak Elisa?” Aku memandang dengan muka yang plastik. Senyum tak ikhlas.
“Ah takde. Dia tak balik lagi.”
“Ok awak nak pergi mana ni”
Itu saja ke soalan yang mamat rempit ni boleh fikirkan.

“Saya nak pergi main tennis.” Aku menjawab ringkas.
“Oh tennis, pandai awak main tennis” dengan suara tak bersalah, penuh minat.
“Bolehlah sikit. Ni pun lama tak main.”
“ Eh awak selalu main tennis kat mana.” Ya Allah panjang pula soalan dia. Aku ingat da habis da. Cepatlah lif ni sampai bawah
“Oh main kat Subang. Ni awak nak pergi mana ni”
”Saya? Saya nk pergi jumpa kawan jap”
”Oh ok. Selamat la yaa..” pintu lif terbuka.
”Ok bye” Aku cepat2 melangkah pergi meninggalkan mat rempit itu terpinga -pinga.
Biarlah.

Aku rasakan seperti mata mat rempit tadi masih mengekori langkah aku, Dan aku perlahan-lahan melangkah menuju ke kereta. Tak sangka pulak aku petang-petang macam ni mat rempit dah keluar. Bukan selalunya malam-malam ke baru keluar?
Mell layan ke orang macam ni?
Harap-harap lah tak layan aku taknak lah kawan- kawanaku terjebak dengan orang-orang macam ini. Mellkan orang bijak pandailah dia jaga diri. Lagipun dia orang yang baik.

Setibanya masuk ke dalam kereta, yang penting aku kena buka radio untuk menemani perjalanan aku ke Subang. Nasib baiklah kereta ini dah sihat kalau tak teksi lagi jawapannya.

Aku memandu kereta laju keluar dari kawasan kondominium menuju ke destinasi. Zara dah sampai ke belum? Silap-silap aku yang sampai dulu ni. Selalunya kami berjumpa pukul 4.30. Tapi tak tahu lah si Zara ini dah sampai ke belum, biasalah Zara. Dalam 20 minit aku dah sampai ke kelab tennis. Lebuh raya persekutuan ni boleh tahan la lengangnya dia waktu hujung minggu

Aku meletakkan kereta aku berdekatan dengan pintu masuk kelab. Aku nak kurangkan pengunaan tenaga sebab kejap lagi aku nak gunakan 110% tenaga untuk main tennis. Mana boleh kalah.
Ini Elisa lah.
Dalam perjalanan aku menuju ke pintu masuk, handphone aku berbunyi. Mesti Zara, dia dah sampai ke? Pelik aku dia sampai lagi awal dari aku.
Kringg!!!
En Haris calling.

En Haris yang mana satu ni. Silap la hari tu, kenapa aku tak simpan nama dia ada PH kat belakang.
Berkerut-kerut dah aku memikirkan siapa yang menelefon. Tarik nafas panjang-panjang.

“Hello Elisa”. Suara yang kedengaran di hujung talian bukan milik bos aku Encik Haris, tapi Haris PH!
Alamak En Haris permata holdings ni. Entah apa yang dia mahu hari Ahad macam ni, katalah lebih komited dari aku!

“Hai Mr Haris. Ye,ade ape ye?”
“Oh Elisa I just wonder if petang ni you free.sebab ada benda I nak tanya pasal meeting esok”
Alamak semalam kata dah ready. Hari ni kata ada problem pula. Aku dah sampai tempat nak main tennis dah ni.

“Ah okaylah Mr Haris, since you call l pun da lewat boleh tak you datang join I kat kelab tennis Subang ni. Boleh kite discuss kat sini je? Sebab I da buat temujanji dengan my friend kat sini” aku membuat satu tindakan untuk menyelamatkan situasi.
“Ah ok. I see u there.”
“Nanti, you tau ke tempat ni”
“Tau kot. I rasa I tau.tapi nanti ape-ape nanti I will call you. I’ll be there in 10 minutes.”
“Ok then. See you”

Aku terus menuju ke café kelab. Aku harap Haris dapat sampai awal sebelum Zara datang sebab aku taknak nanti nampak macam aku terpaksa temankan dia main tennis. Aku terus mendapatkan sandwich. Perut aku perlu di isi dulu. Sandwich dan oren. Cukup untuk memberi aku tenaga untuk sementara ni.

“Hai welcome” ceria nya mamat ni menyambut aku.
“Hai. How much ya?” aku cuba berbahasa lembut.
“Five ringgit mam” Eh dia ni tak boleh ambil hati lansung. Aku panggil dia adik,dia pula panggil aku mam. Muka aku macam makcik ke? Gaya aku macam makcik ke? Aku tiada hati nak betulkan. Biar jelah. Aku menghulurkan duit dengan senyuman tak berapa ikhlas aku.

Aku menuju ke meja yang agak terpencil dari orang. Supaya aku senang sikit nak berbincang dengan Haris nanti. Lagipun aku taknak tunjuk kegelojohan aku makan sebab aku dah lapar sangat. Setelah meninjau keadaan café, aku menuju ke satu tempat duduk di sudut tepi, aku melabuhkan punggung.

Aku mencari telefon dalam sport handbag dan mendail nombor Zara.
Call waiting…
Zara mungkin di talian dengan orang lain. Mungkin student dia call. Tak berapa kemudian aku mendapat pangilan semula dari Zara. Dengan pantasnya aku menekan butang hijau.

“Hello Zara”
“Hei babe, you dah sampai ke?” cara Zara tanya macam baru hari ini aku sampai lebih awal dari dia.
“Sampai dah you kat mane?”
“Sori babe. I lambat sikit eh. I tunggu Ammar pick up I. My car my sister guna”
“Ok takpe. I tunggu you. What time you sampai ni”
“Tak sure, I tgh tunggu Ammar je ni’
“Its ok take ur time. See you.” Sejurus itu aku mematikan telefon dan membuka balutan sandwich yang dibeli tadi. Nampak dari rupa macam sedap. Sebelum sempat aku menjamah sedikit sandwich itu, telefon aku berdering. Mengalunkan nada standard Nokia.
Aku pasti Haris PH da sampai. “ Hello Mr Haris, dah sampai ke?”
“Hai Elisa, sorry I rase I dah tersalah jalan.”
Alamak sesat pula mamat ni. Tadi kata tahu jalan. “Sekarang ni you kat mana?”
“Kat depan Holiday Villa”
“Oh ade satu simpang kecik on your left before sampai Holiday Villa tu”
“Ok kalau takde masalah dua minit lagi I sampai kot.”
“Memang pun tak jauh dah tu. I tunggu kat café eh” aku cepat cepat mematikan telefon dan terus menjamah sandwich tadi. Ah nikmatnya. Sedap. Sama ada aku terlalu lapar atau sandwich ni sememangnya sangat sedap. Aku mengeluarkan novel Sophie Kinsella yang dah berbulan aku beli tapi masih tak berkesempatan untuk menghabiskan. Aku suka pada waktaknya, hidupnya tak terurus, terlalu banyak benda menggangu dia untuk mendapat kehidupan yang lebih baik. Secara tiba-tiba boleh jatuh cinta dengan bos sendiri. Lebih kurang bos itu macam En Haris la. Aku jatuh cinta dengan En Haris? Eh simpang malaikat 44.Nak tengok muka dia pun aku boleh hilang mood lagi nak jatuh cinta.. huh?!

Dalam tak sedar dua set sandwich yang aku beli tadi dah habis.
“Hai Elisa. Finally I dapat juga jumpa jalan”




nantikan sambungan seterusnya.. apa yang terjadi pada Elisa. silalah like kami di fb:P

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...