Followers

Wall Post

Chapter seterusnya akan di post pada malam ini. 16 Dec.. Nantikan sambungan kisah Elisa

Chapter 5 part 1

Sebaik sahaja aku mahu tiba di perkarangan rumah, aku mendapat mesej dari Mell.

Elisa, boleh tak tolong hantar aku ke SMC.Aku rasa macam tak sihat lah.
M

Aku tak berapa pasti lokasi SMC tapi waktu ni masa suntuk untuk berfikir panjang. Kawan sakit kan? Jadi ia bukan satu masalah untuk aku dan aku berkira-kira pasti Mell tahu dimana terletaknya SMC kerna itu hospital panel banknya.

Boleh .aku baru sampai. Cepat turun. See you in 5 minutes.
E

Masuk je Mell dalam kereta, “ Elisa, kau tahu Smc kat mana tak?” Mell tanya dengan suara separa sihat dan muka pucat. “ SMC baru je jadi hospital panel aku, so, aku tak berapa pasti dekat mana”

Ah sudah Mell ni…Aku ingatkan dia tahu. Nampaknya aku terpaksalah call Liam waktu-waktu petang ni. Tak sampai hati aku nak marah si Mell ni.

“ Takpe aku tanya Liam, dia expert sikit jalan dekat Shah Alam ni”
Hampir 10 minit aku di telefon, namun satu apa pun aku tak faham.Mabuk ke apa dia ni. Better aku telefon Zara.Belum sempat aku call Zara, dia call aku.Aku taknak cakap dia soulmate atau. Tapi banyak sangat kebetulan. Telepati.

“Hai babe. You kat mana ni”
“Hai, I on the road ni nak pergi SMC sekejap.”
“Siapa sakit?”

“Mell. You tau jalan tak? I rasa I hampir sesat ni”
Aku memintas percakapan Zara.Aku perlu jawapan cepat dan tepat.Banyak simpang depan aku sekarang ini, aku tak tahu simpang mana kena belok.

Jauh juga rupanya, dekat seksyen 20. Dalam nak mencari- cari simpang yang betul, aku cuba nak potong sebuah lori yang besar; cukup nak buat kereta aku terbelah lapan..sudahnya, aku kena hon paling kuat semenjak aku naik kereta ini..

Aishh~ hello pakcik..aku dah bagi signal kot.Tahu tak signal itu kegunaannya untuk cakap ..'pakcik,tumpang lalu saya nak potong pakcik, bagilah saya potong'.

Lepas kena hon ingat nak pecut tinggalkan lori tadi, tapi pakcik ini memang otai. Dia pecut aku dari tepi sambil mulut membebel dan menunjukkan tangannya.Adui,marah betol. Aku tebalkan muka buat tak nampak je pakcik tu..sampai satu simpang pakcik nampak aku nak belok,dia hon aku lagi.Malu..tapi sebab aku pon nak tunjuk tak puas hati..aku hon dia balik..bunyi kentot bunyi kentotlah..Aku tak kira!

“Kau ni Elisa, lori tu, dengan pakcik pun kau nak bergaduh ye?”
“ Eh takdelah. Aku cuma bergurau manja je dengan pakcik tu” Pecah gelak kami dalam kereta.” Eh sebelum aku lupa, kau kenapa sebenarnya nye? Sakit ape ni?”
Mata aku kembali fokus pada pemanduan aku balik.
“Aku rasa aku ada symptom H1n1 lah” selamba Mell jawab tanpa rasa bersalah.

Aku tergamam.
H1n1? Bukan ke itu wabak yang serius kat Malaysia sekarang ini. Bukan ke patut dia pakai proctection. Bukan ke aku pakai proctection. Atau bukan ke dia patut bagi tau aku lebih awal? Walaupun H1n1 berjangkit melalui air liur, tapi buatnya kat aku special kes, buatnya masa bergelak tadi airliur tepercik ke aku ke.


“Eh, Elisa kau kenape?.”
“ H1n1 tu kan serius, mana ade vaksin lagi. Kalau awal-awal cakap kau ade symptom tu kan senang. Mana tau aku berjangkit ke nanti”

“Merepeknya nye kau ni Elisa, takkan lah aku nak sebarkan penyakit aku kat kau pulak. Mana ade tersebar dalam keadaan macam ini. Tak berjangkitnya lah. Yang buat aku rasa ade penyakit ni sebab aku kan kerja kat bank, environment aku banyak customer, ade yang baru balik oversea. Aku rasa tak sedap badan sebab tu aku mintak cuti setengah hari. Aku nak cek kalau betul mungkin aku nak mintak mc ke ape ke..”

Aku masih meragui kesahihan tentang fakta virus H1n1. Sampai saja dekat SMC aku bergegas keluar kereta. Harap Mell tak nampak reaksi aku yang agak keterlaluan. Tapi kalau aku disahkn ada wabak ni, nanti kena kuarantin. Aku memang taknak kena H1n1, lain lah Sandra, memang mintak nak ada H1n1.Potong betul lah fikir pasal Sandra masa-masa macam ini.

Sambil menunggu Mell buat check up, aku pun membelek belek surat khabar yang ada kat situ. Tetiba mata aku tertumpu dekat seorang mamat Singh yang duduk kehulur hilir depan aku mcm tak reti nak duduk. Ei rimas aku, then aku nampak sorang ini muka macam baru lepas nangis.
Entah macam mana ringan pula mulut aku nak tanya,



“ Are you ok?”.
“Ok” sambil menganguk. Ceh macam tak ikhlas je.
Terasa nak menyibuk lebih sikit. “ What happen?”.
“ My father. Got heart attack”
“ Is he in the emergency room” soalan bodoh boleh tak bagi soalan yang lebih prihatin.

“ Yes” anak mata mamat ni dah mula bergenang. Kasihan aku tengok dia. Teringat aku pada Ayah. Sihat kah dia? Lama aku tak jenguk orang tua tu. Dahlah aku satu-satunya anak dia. Rasanya kali terakhir jumpa dia beberapa bulan lepas. Itu pun aku cuma hadiahkan jam tissot lepas dapat bonus akhir tahun.

Mell keluar dari bilik doktor. Selang beberapa minit kemudian, suasana hingar bingar sikit. Seorang doktor keluar di iringi dua nurse memanggil keluarga Singh tadi.

“Kami dah cuba..”

Cuba?? Rasa nak pecah jantung aku. Ini ayat cliché’ yang aku selalu dengar dekat tv. Drama melayu. Ke aku dalam program kantoi ke, wakenabeb ke? Eh tak tak. Ini kenyataan, ini cerita benar.Betul ke bapa dia orang dah meninggal.

“Melissa Abdullah”

Mell bangun ke kaunter. Aku yang masih tak puas hati, bangun membontoti Mell ke kaunter.. Aku mahu jawapan yang 80% meyakinkan. Tanpa aku sedari mulut yang becok ni..

“Kak, ayah diorang macam mane? ok tak?”

Nurse itu cuma menggelengkan kepala. Aduh. Aku rasa kaki aku tak pijak tanah. Nak pitam. Kesiannya. Aku tak dapat bayangkan kalau aku yang berada dalam situasi mamat tadi. Mampu ke aku hadapi situasi macam ini.
Waktu ini aku teringat ayah..aku rindu ayah. Namun ego aku membuatkan aku seakan terlupa kepada ayah, dan, sebelum keluar dari situ aku toleh kearah Singh tu tadi. Lidah aku kelu. Tak mampu bersuara. Tadi kepoh sangat.
Sorry for your lost.may god bless him

Sepi..Hanya tangisan yang kedengaran. Aku bersimpati, walau bagaimana pun aku lega bila Mell disahkan negative H1n1.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...